Svindyr Gitarr (Är Pank) och Piff Och Puff På Knark

den 31 augusti 2008

Nu sitter jag i sängen i min egen lägenhet och skriver och föräter mig på Ben&Jerry's glass, min nya favoritdrog. Enda problemet är att ett paket kostar typ 50 spänn och är ändå pyttelitet. Det är dyrt att vara knarkare... I och för sig kanske det inte är så smart att käka en massa lyx-glass innan middagen (gör man det efter så är man inte lika hungrig = man äter mindre = glassen räcker längre), men det gör jag nog mest för att det nu inte finns någon som kan säga till mig att jag inte får. Det finns två sidor av allt... Som att ha en egen dator till exempel. Det är ju bra. Men jag har inget Internet än. Det är inte bra. Så det här inlägget kommer in senare. Och jag kan inte ta med mig det till skolan och lägga upp det där för de idioterna har Mac och kan tydligen inte läsa word-dokument. Blä... (Nä nu ska jag lägga in glassen innan den smälter. Bara en tugga till... Eller fem...) en annan dum grej med mac är att det tar hur lång tid som helst att lista ut hur man gör ett snabel-a. Jag har setat och svurit många gånger vid de där djävulsmaskinerna och tryckt på alla knappar jag kommit åt. Och när jag äntligen fick till det så kom jag inte ihåg vad det var jag tryckt på...


Jag är superkreativ just nu! Sedan jag flyttade har jag skrivit ungefär en låt om dagen av varierande karaktär, det har blivit sammanlagt åtta låtar om jag räknat rätt. Fast jag skriver dem på datan nu, och äger ingen skrivare, så jag måste ha den uppe varje gång jag ska spela dem. Jag vet inte riktigt hur högt jag får spela heller; hur lyhört är det egentligen? Fast jag har inte fått några sopor eller döda djur i brevinkastet än, så det är väl lugnt antar jag. Eller så har alla kallat till möte ikväll och planerar att driva ut mig ur huset med facklor och högafflar. Det funkar ju inte så bra om offret vet om det i förväg, så man vet ju aldrig...


Nu är jag pank. Igen. Eller, jag har till mat och så, men mina samlade besparingar ska nu läggas på en elgitarr. Den bästa elgitarren som överhuvud existerar: en Hagström Viking. Jag fick syn på den inne på musikaffären i Falun, provspelade och var helsåld. Den kostar typ 5800 kr, plus att jag måste ha stärkare och case till den. Så nu är jag utblottad igen, men det gör inget. För nu har jag min gitarr! Synd bara att jag inte är riktigt lika bra som gitarren förtjänar, men det ska det bli ändring på. Jag har äntligen tagit tag i det tills nu till synes helt oöverstigliga hindret vid namn barréackord. Har alltid bestämt framhärdat att jag inte behärskar dem och aldrig kommer att göra det heller, men så tänkte jag att "men det är ju löjligt att kalla sig själv gitarrist utan att kunna barré...". Så nu ska de tämjas!


Och nu: CITAT OCH ANDRA SKOJIGHETER


"Fick ryta till - åt sina fans!"

   - Aftonbladet om Michael Nyqvist. Aggressiv kille, att äta sina fans kanske var att överdriva lite?


"Den misstänkte knarksmugglare som fängslats för att ha försett interner på ett bosniskt fängelse med narkotika är en duva, avslöjar polisen i Sarajevo."

  - DN mån. 25 augusti. Jag tänker inte ens kommentera detta...


"Finns det öl där?"

"I Danmark? Neej, inget öl i Danmark inte!"

- Hört i tidningshörnan på skolan. Danmark verkar trevligt i såna fall, om ni frågar mig.


DAGENS DUMMASTE!


"Ja, men jag känner en person som bor granne med skolan och han säger att ibland hör han någon som spelar falskt!"

- Dräpande argument från kommunalpolitiker angående eventuell nedläggning av Musikkonservatoriet. Det var på tapeten för några år sedan, men om de övriga argumenten var av samma kaliber som detta så är jag inte alls förvånad över att skolan fick vara kvar.


För övrigt så trivs jag jättebra på skolan, det är precis så mysigt som man fick intryck av. Alla kan prata med alla och... ja, det är bara så mysigt! Det finns jättemycket härliga personer här! Något som kanske inte är fullt så mysigt och härligt är elevköket. Jag, Lovisa och My skulle baka lite i förrgår kväll, vi köpte kakmix och grejer och gick ner i köket... Blä! Högar av disk stod precis överallt, någon hade lämnat kvar en skål med halvgammal vispgrädde, mikron var helt ingrodd med matrester, och bänkarna hade inte blivit torkade på en vecka. Ja, ni hörde rätt, köket har bara varit öppet i en vecka, och det är redan så fruktansvärt grisigt! Så det var bara att sätta igång att diska. En del koppar och en kastrull var täckta av ett oidentifierat, gult klegg som var helt vansinnigt äckligt. Vi fick in gissningar på allt från apelsinjuice (i kastrull?) till äggtoddy (i kastrull???) till sockerkakssmet (i kastrull???). Och så mycket kan jag ju säga att jag tycker att det inte vore helt fel om skolan investerade i ett par diskhandskar, och kanske en torkhandduk. Nu fick vi torka med pappershanddukar för diskstället blev överfullt. Tillställningen livades upp lite av att Axel kom ner och introducerade oss för bandspelaren. Tyvärr hade någon kidnappat Tommy Nilsson-bandet (som för övrigt väckt mycket häftiga känslor av skiftande karaktär), men vi hittade Tintin i Tibet i stället och lekte lite DJ med det. Bandspelaren ägde nämligen den lilla finessen att man kunde sakta ner bandet så att det lät mer som valsång än prat, alternativt speeda upp det så att Tintin och kapten Haddock lät som Piff och Puff (eller okej, kapten Haddock lät väl mer som Puff på gräs eller något, han har så låg röst från början). Sedan satt vi ett gäng och käkade mjuk pepparkaka, det var mysigt.  


Så fort jag får Internet ska jag förbeställa The Wild One, samt skicka lite fler hatmejl till Rockfickan i Borlänge för deras ofattbara fräckhet att sätta 18-årsgräns på Sugarplums spelning den 17:e. Dagen de släpper nya plattan, spelning inte ens en timme härifrån och 18-årsgräns. Den ekvationen går inte ihop. Jag kreverar! Aja, får ju se dem på Rock for Moc i alla fall. Snart smäller det!


(Fick förresten genomleva uppförandet av Förklädd Gud i Gagnef i går iförd luddiga byxor. Mina nya svarta jeans är inte tvättade än, så de drar åt sig ludd. Inte så lattjo... men nu har jag inhandlat klädvårdsrulle, så nu ska byxorna forceras!)


Kram! Och för er som vill veta, min första och enda lektion på måndagar är engelska och den börjar inte förrän klockan ett. Om nån ville veta, alltså ;)


Kommentarer
Postat av: Celine

Haha, jag har ringt till Bolance. Gah vad jag hatar dom.

2008-09-09 @ 07:41:09
URL: http://ceeline.blogg.se/
Postat av: Malva

vad nyfiken jag blir av att läsa din blogg! hur har du det? hur hamnade du i falun? :)

haru lust så kan du ju adda mej på msn : midnattssol@hotmail.com

2008-09-27 @ 23:27:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0