Gympalärarbashing och Toalettkö (lååång)

Tjo, har inte uppdaterat på ett tag, har haft annat för mig... Hur som helst, det har hänt lite smått och gott.

Hänt 1: RUM-festivalen i Örebro. Vi var där med kören och sjöng i en körtävling. Det var bara en till kör som hade anmält sig; deras längsta sångare räckte ungefär till min haka. De var typ 11-12 år gamla och gick i musikklass i Sollentuna... De var egentligen anmälda till den yngre klassen, men eftersom det som sagt var bara var två körer som anmält sig så slogs klasserna ihop. Juryn fick akut ångest över beslutet (de var jätteduktiga för sin ålder, men vi hade svårare repertoar och var mycket äldre) och beslöt att vi fick dela på vinsten. Det kändes ganska sniket; nu fick vi bara 2500 kr... Det hade ju varit way smartare att återinföra klassindelningen i efterhand, och gett oss de utlovade 5000 kronorna. Pöckån...
Vi bodde på en skola, Mikaleskolan, typiskt förortig skola. Vi stötte bland annat på frågeställningen huruvida vi av misstag hamnat i Rinkeby istället... Vidare så fanns det bara TRE toaletter, som hela våran 25-30 personer stora kör skulle dela på tillsammans med VIP-orkestern. Detta var inte en speciellt angenäm upplevelse, om man säger så. Jag borstade tänderna och spottade i papperskorgen i klassrummet där vi sov, och sminket sköttes framför en lånad fickspegel, ca 2 cm i diameter. Som om det inte var nog med den skrattretande bristen på toaletter; vi hade dessutom ingen TV, och kunde därför inte bevittna Eurovisionspektaklet! Man tycker ju att RUM borde ha:
1. Tänkt på att tävlingen hölls just denna helg, och då kanske det inte är världens bästa idé att anordna en musikfestival just precis då?
2. Sett till så att möjlighet fanns att se på festvalen på respektive skolor. Det satt et antal TVapparater uppe i korridoren, men dessa visade bara en text: välkommen till RUM-festvalen! Hoppas ni får det trevligt!

Vi åkte dit på fredagen, tävlade på lördagen (under vilken vi också deltog i en galamiddag på conventum arena. Det var förstås grymt missvisande att kalla en dylik tillställning för just "galamiddag"; maten serverades på papptallrikar, med plastbestick och plastmugar. Vi var de enda som kom uppklädda. Men vi fick i alla fall riktig läsk till midagen i stället för vatten!), och på söndagen var vi på olika workshops. Jag och typ 15 andra i våran kör hade valt opera, och det var verkligen jättekul!!! Vi gjorde en massa teaterövningar, lite sånggrejer, och sedan fick vi lära oss två arior ur Figaros Bröllop. Soprangruppen fick Barbarinas aria, vilket var väldigt trevligt eftersom jag redan kan den ;) Altgruppen (två killar, resten tjejer) fick en av Figaros arior, i vilken han mobbar skiten ur pagen Cherubino för att denne ska ut i militären. För att ha någon att bråka med så fick jag spela Cherubino, och det var helt vansinnigt kul! De rev och slet i mig och tvingade på mig en massa fula kläder... Alla små tvivel jag haft angående konservatoriet är helt borta nu. det är det här jag vill göra!

Hänt 2: I fredags på gympan hade vi utvärdering av året som gått. Klassen inledde frontalattack mot Monica; det är tydligen inte bara jag som har problem med alla papper! Framförallt Maria och jag gick rätt hårt åt henne, och hon bar sig åt lite som en politiker; svarade inte på en enda fråga! Hon bara satt där och upprepade sina principer och såg mer och mer trängd ut. Men om det nu är så att en hel klass har sådana problem med detta, så kanske det inte bara är oss det är fel på? Det kanske kan vara så att hon tar fel väg fram? Det är ju en pedagogisk utmaning för henne att komma över vårat monumentala ointresse! Och de metoder hon använder nu fungerar ju uppenbarligen inte! KÄRRING!

Har hänt lite annat roligt också, berättar om det senare när det är offentligt. Vet inte, det kan ju vara konfidentiellt... inte för att jag tror det, det låter rätt löjligt, men i alla fall. Zu wara auf dem säkra zeiten. Eller nåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0